Kuukausi: tammikuu 2014

Mittasuhteet

Ammatissani törmää ihmiseen, jotka on menettänyt liikuntakykynsä aivoverenvuodosta johtuneen halvauksen takia tai hiihtäjään jonka polvi on kipeytynyt harjoittelusta. Lisäksi joukkueurheilijaan jonka peli on mennyt huonosti. Aina ei edes tiedä kuka on pettynein.

Share

Lasten ja nuorten valmentaminen

Lasten ja nuorten valmentaminen on haastavaa. On kausia jolloin kehitystä tapahtuu kun teet oikeita asioita. Tosin voit tehdä vääriäkin asioita ja silti kehitystä tapahtuu. Lisäksi vielä kehitystä tapahtuu vaikka lapsi ja nuori ei tekisi valmennuksellisesti mitään.

Share

Voimaharjoittelua

Lihassolu supistuu joko 100% tai ei ollenkaan. Se on niinkuin on/off. Ajatellaan vaikka reisilihasta ja kyykky harjoitusta esim kolmella toistolla. Teet kyykkyä max painolla joka tässä tapauksessa on 100 kg. KAIKKI lihassolusi supistuvat. Liike on hieman hidas hermotuksellisesti ja muihinkin

Share

Ihmisten arvostaminen

Aikaisemmin oli urheiluseurat jaettu TUL:n ja SVUL:n seuroihin. Vasemmistolaisuuden ja oikeistolaisuuden perusteella. Jo pienenä piti valita kummassa porukassa liikut. Jopa kaveruussuhteet niin lasten kun aikuistenkin välillä määräytyivät sen mukaan. Nykysin ei onneksi ole enää urheilussa tuota jakoa. Mutta kategorioita on

Share

Elämä hymyilee

Kukapa ei toivoisi että elämässä olisi koko ajan iloa ja onnea. Tapahtuisi asioita joita toivookin tapahtuman. Elämä olisi siis koko ajan onnellista. Eikö se olisikin normaalia. Kun tätä onnellisuutta jatkuisi tarpeeksi kauan mikä saisi taas sen onnen tunteen esille. Siksi

Share

Terveysliikunta

Voit liikkua säännöllisesti ja tilanteeseen sopivasti usein viikon aikana. Nauttia liikunnan tuomasta hyvästä olosta, ilman jälkikipuja. Tai voit suorittaa viikottaisen liikuntariitin kerran viikossa heilumalla 2 tuntia täysillä, nivelet armoa pyydellen ja samalla itse miettien että olipa tehokasta kun joka paikkaan

Share

Riittävästi

Mikä on se määrä joka on riittävästi. Liikunko riittävästi, entäs venyttelenkö. Onko vaatteet riittävän hienot. Entäs palkkani, onko se riittävä. Kun rahaa olisi rittävästi tekisin jotain ihan muuta vaikka matkustaisin. Riittäisikö se kuitenkaan vai haluaisinko sittenkin vielä vähän lisää että

Share

Kevät tulee

Otan kevään esille jo nyt koska on ihana valmistautua siihen. Koivunlehden ensimmäisen pilkahduksen voi tajuta. Pieni nuppu työntyy esiin oksasta ja siitä kasvaa kevään mittaan suurempi ja vahvempi lehti josta voi jossain vaiheessa vaikka vastan taittaa. Tai sen voi tuntea.

Share

Liikunnan parantavia vaikutuksia, murtumat

Olen törmännyt elämäni aikana tapauksiin jossa luustossa on murtuma, esim. jalkaterän luut. Joskus olen kuullut joko valmentajalta tai urheilijalta itseltään kuinka ”kova” tyyppi hän on kun jalka murtuneena juoksee, kävelee tai loikkii monen tunnin lenkkejä. Voisiko olla että tuo ei

Share

Hiihtäminen

Oliko entisajan huippuhiihtäjät usein poissa kilpailuista selkä-,polvi, niska- tai olkapääkipujen takia. Entäs nykysisin, onko useilla huippuhiihtäjillä juuri näitä vaivoja.  Myös osalla hiihtoa harrastavista tuntuu olevan enemmän kipuja kuin ennen. Voisiko asialla olla mitään yhteyttä tähän uljaaseen uuteen hiihtotyyliin jonka ainut

Share

Hammaslääkärillä käynti kallista

Monet tuskailevat hammaslääkärillä käynnin kalleutta. Harja n 2-4 euroa. Suositeltu vaihtoväli 3kk. Hammastahna n. 4-8 euroa. Kestää saman ajan eli noin 3kk. Lisäksi mietit hieman mitä suuhusi pistät. Ja huomaat että hammaslääkärillä käynti EI ole kallista.

Share

Oppiminen

Puhutaan oppimisen tärkeydestä. Kumpi on tärkeämpää oppia oiketa asioita vai pelkästään oppia.

Share

Liikunnan parantavia vaikutuksia, nilkan nivelsidevamma

Nilkasta on mennyt nivelsiteet, ei murtumia mutta turvotusta ja kipua kyllä. Kahta hoitomuotoa käytetään yleisesti. Laitetaan kipsi ja varmistetaan että alueen verenkierto ei pääse kunnolla hoitamaan aluetta. Lisäksi 5 viikon kipsihoidon jälkeen alueen lihakset (mm pohjelihakset) ovat vahvat kuin 2

Share

Suunta

Ihmisillä on nykysin hirveä tarve liikkua johonkin. Kannattaisiko kuitenkin hetkeksi pysähtyä miettimään kumpi on tärkeämpää, liike vai suunta?

Share

Maraton

Ihmisillä on nykyisin kovia tavoitteita. Palkkaa pitäisi saada paljon.Heti kun aloitetaan juoksuharrastus, aloitetaan maratonilla. Miksi ei aloiteta siitä että tulee hyvä olo. Miksi hypätä heti urheilun puolelle? Miksi ei voisi ajatella terveysliikuntaa? Miksi ei voi ajatella työtä kehittävänä tai sosiaalisena

Share

Mainokset

Luin pitkästä aikaa lehden välissä tulevia mainoksia. En ollut kuullutkaan suurimmasta osasta vimpaimia. Mutta aidosti tuli mieleen voinkohan jatkaa elämistä ilman noita esineitä. Sitten tein listan tavaroista joita minulla on mutta joita ilmankin tulen toimeen. Lista oli niin pitkä että

Share

Venyttely

Tutkimuksia on ilmestynyt jossa tyrmätään venyttelyn hyödyt. Nostele 5 x viikossa punttia tai juokse 10 kilometrin lenkkejä 15 vuoden ajan ja mieti sitten olisiko kannattanut venytellä.

Share

Kuntopyörä kotiin

Monesti kysytään onko kuntopyörä, stepperi, soutulaite yms. hyviä välineitä kotiin. ON jos käytät sitä.  ON jos sinulla on sisustuksellisesti tai esim. pyykkejä varten tarvetta sellaiselle. EI jos kumpikaan noista väittämistä ei pidä paikkaansa.

Share

Kaakaomuki

Odotatko että puolisosi on kotona kuuma kaakaomuki kädessään odottamassa sinua kun tulet kotiin hiihtolenkiltä. Jos hän ei ole tehnyt sitä viimeiseen viiteen vuoteen niin älä tuhlaa energiaasi siihen ja pety. Et voi muuttaa puolisoasi mutta omia toiveitasi voit.

Share

Bodypump

Miksi bodypumppia markkinoidaan jalkojen ja kropan kiinteytymisellä eikä sanota suoraan, että lihasmassasi (lue reitesi) kasvavat.

Share
Top