Tunteiden purkaminen ja suorituksen analysoiminen ovat joukkuelajeissa huomattavasti vaikeampi asia kuin yksilöurheilussa. Hävityn kilpailun jälkeen on yksilöurheilijan häviön analysoimisessa huomattavasti vähemmän muuttujia. Joukkuelajeissa tappion hetkellä voit itse tuntea antaneesi kaikkesi. Se mitä olet tehnyt, on onnistunut hyvin. Silti ottelu päättyi tappioon. Voit myös kokea epäonnistuneesi. Se että et kanna tunnettasi vain omasta vaan koko joukkueen häviöstä, tekee siitä raskaan. Mitä siis voit tehdä.
Sinun on palattava perusasioihin. Ajattele peliä vaikka teatteriesityksenä. Jokaisen on pyrittävä tekemään oma suorituksensa niin hyvin kuin mahdollista. Mikäli haluaa näytelmän onnistuvan, on jonkun haluttava olla se pääroolin vetäjä. Mutta myös sivuroolien suoritukset ovat merkittäviä. Kaikkien ei tarvitsekaan olla pääosan esittäjiä. On ajateltava että, seuraavassa näytöksessä meidän joukkue valitsee näytelmän kulun jota vastustaja ja katsojat saavat seurata. Tarvitaan myös kuiskaajia, mikäli vuorosanat unohtuvat. Kuitenkin mitä vähemmän kuiskaajien tarvitsee avustaa, sen jouhevampaa näytelmä on.
Harjoittele siis oma roolisi, mieti vahvuuksiasi ja uskalla heittäytyä näytelmään. Älä mieti että juuri sinun olisi kannettava vastuu voitosta tai häviöstä. Harjoittelet vain oman roolisi niin hyvin että voit suorittaa sen paineetta. On selvää ettet voi olla tyytyväinen jos pelisi on mennyt heikosti. Mutta vaikka olisitkin pelannut hyvin tappiopelissä, ei sekään estä sinua pelaamasta paremmin seuraavassa. Kaikkein tärkeintä on että pystyt analysoimaan asiat joissa on parantamisen varaa. Löydät oman tyylisi pelata ja näin voit viedä omaa rooliasi näytelmässä eteenpäin.
Tappion tunnetta ei pidä pelätä mutta sitä saa ja tuleekin inhota. Ja voittamisen riemuun tulee pyrkiä. Yksilölajeissa huolehdit vain omasta suorituksesta mutta joukkuelajeissa tarvitaan kahta asiaa. Pyrit siis tekemään oman suorituksesi mahdollisimman hyvin, mutta auta myös muita joukkueesi jäseniä. Kun yhdistätte voimanne, se takaa paremman suorituksen. Se on se tie, miten seuraava näytelmä on edellistä parempi. Sen suunnittelu, kuinka se tehdään, on keino purkaa tappion tunteesi oikeisiin asioihin.