Muutama idea tähän aiheeseen. Ensiksi yhteiskunta. Seuraavassa blogissa me vanhemmat.
Yhteiskunnan toiminta. Ollessani Norjassa vuosi sitten pääsiäisenä, hienon jalkapallo harjoitushallin ovet olivat auki ilman että kukaan oli siellä valvomassa. Paikalla oli systemaattisesti harjoittelevia ja ihan vain huvikseen potkivia kavereita. Samoin Lontoon puistot ovat usein miehitettyinä huvikseeen urheilevista kaveriporukoista.
Meillä systeemi ei taida toimia ihan samalla lailla. Jos menet puistoon potkimaan, paikalle tulee nopeasti joku sanomaan että älkää hajoittako nurmikkoa. Jos haluaisit torilla laittaa ex-tempore sählyt käyntiin, onnistuisiko se. Se onnistuu kun haet lupaa tapahtumalle. Saati julkisilla varoilla kustannetut liikuntapaikat. Voitko mennä sinne hyppimään esimerkiksi korkeushyppypatjalle. Et, koska se kuluu. Voit hypätä siihen vain tietyllä tyylillä. Liikuntapaikoista on tullut pyhiä paikkoja joissa saa olla vain tekemässä tiettyä asiaa. Niihin ei saa mennä huvikseen heittelemään, pelailemaan tai liikkumaan spontaanisti.Ovatko sisäurheilupaikat avoinna silloin kuin niissä ei ole ohjattua toimintaa. Eivät ole. On parempi pitää niitä tyhjillään koska joku voisi vahingossa harrastaa siellä jotain. Kumpi maksaa tulevaisuudessa enemmän, uusi korkeushyppypatja silloin tällöin vai se etteivät lapsemme liiku.
Koulujen pihat. Onko niitä suunniteltu siihen että lapset voisivat oikeasti liikkua ja harrastaa myös välitunneilla. Vai onko ne asfaltoitu ja rajattu pieniksi että niiden ylläpito on helpompaa. Voisiko sinne ripotella paljon liikuntamahdollisuuksia sisältäviä välineitä vai pitääkö aina ajaa Angry Birds puistoon että saat liikkua hauskasti.
Samoin uudet liikuntalajit. Parkourin,skeittauksen yms. uusien lajien harrastajat ovat hyvin monien mielestä vain paikkojen rikkojia ja tilojen väärinkäyttäjiä. Vaikka he haluavat vain liikkua tavalla joka ei todellakaan ole helppoa eikä heidän tavoitteensa ole hajoittaa paikkoja tai vallata tiloja. He haluavat harrastaa. Olemmeko siis tehneet yhteiskunnastamme liikuntaa edistävän vai sitä estävän luomuksen.