Pukukoppipuhe

Pukukoppipuhe

Minulla on tapana kertoa tilanteeseen sopivia tarinoita, ennen pelin alkua. Nostaa esille asioita, joita olisi hyvä miettiä ennen kuin säntää pelin tiimellykseen. Joskus kerron asian kaskun muodossa, joskus opettavaisena tarinana ja joskus totean vain muutamalla sanalla asiani. On myös peliin valmistautumisia, jolloin en sano mitään. Pitää osata olla myös hiljaa.

Toimikoon esimerkkinä mielikuvaharjoitus, jonka olemme tehneet. Pyydän pelaajia sulkemaan silmät. Heidän on kuviteltava maali, johon virittävät jousella nuolen. Kokeile itse. Sulje siis silmäsi, ajattele maali mihin ammut jousipyssyllä. Viritä ja laukaise.

Kun mietit jousella ampumista, ymmärrät asioita, joita tarvitaan hyvän suorituksen tekemiseen. Mikäli et viritä joustasi tarpeeksi, nuoli ei yllä maaliin saakka. Mikäli virität sitä liikaa, jousesi hajoaa. Parhaan tuloksen saamiseksi joudut keskittymään tapahtumaan huolella. Ja sinun on uskottava itseesi, muuten et osu maaliisi.

Mitä sanoisin nyt, ajatellen vallitsevaa tilannetta?

Valitsisin kaksi teemaa, joista rakentaisin puheen. Yleensä kopissa puhuessani saatan käsitellä vain yhtä aihetta mutta nyt kun kirjoitan, käsittelen kahta. Toki käsittelen niitä myös laajemmin kuin kopissa puhuessani. Aiheet, jotka valitsin koskevat tiimityötä ja positiivista ajattelua.

Tiimityö

Tiimityö koostuu samoista asioista kuin aiemmin vaikka emme näe toisiamme. On selvää, ettemme ole nyt tekemisissä toistemme kanssa fyysisesti mutta samat lainalaisuudet silti pätevät. Kun huolehdit omasta tekemisestä hyvin, koko tiimimme hyötyy siitä. Harjoittele itseäsi varten. Silloin myös joukkueemme kehittyy. Tue ja kannusta joukkuekavereita. Voit tehdä sen viestillä tai soittamalla.

On tärkeää tällä, että noudatat ohjeita joita nyt on annettu, sillä sosiaalisten kontaktien rajaaminen on ensiarvoisen tärkeää meidän kaikkien kannalta. Vahvista joukkuetta käyttämällä aika hyödyllisesti. Voit tehdä paljon asioita, joihin ei jäänyt aikaa aikaisemmin. Hio uusia lyöntikuvioita, paranna fyysistä kuntoa ulkona juoksemisen ja lihaskunto harjoitteiden avulla.

Muista huolehtia myös henkisen pääoman kasvattamisesta. Lue, meditoi tai kävele vaikka luonnossa ja katsele luonnon kauneutta. Pysähtymiset ovat tärkeitä hetkiä. Silloin on mahdollista kerätä voimia matkan tekoa varten. Muista siis, että tiimimme on sitä vahvempi, mitä paremmin kukin oman leiviskänsä hoitaa. Jos huomaat siis jonkun lipsuvan, kannusta, älä syytä. Negatiivisille tunteille ei kannata antaa valtaa.

Positiivinen ajattelu

Kuten mainitsitkin, negatiivisille tunteille ei kannata antaa valtaa. Saat toki tuntea pelkoa, mutta älä pohjaa päätöksentekoa pelkoon. Vältä sosiaalisia kontakteja järjen, älä pelon takia. Voit tuntea surua ihmiskohtaloista ympäri maailman. Näin täytyykin tuntea sillä se osoittaa empatiaa mutta keskity silti asioihin, joihin sinä itse voit vaikuttaa.

Negatiiviset ajatukset vievät energiaa ja lopulta päädymme tilaan, jolloin ei jaksa tehdä mitään. Se ei yksinkertaisesti hyödytä tiimiämme. Unohda siis uutisten seuraaminen jatkuvalla syötöllä. Oleelliset asiat löydät uutisista, kun seuraat niitä muutaman kerran päivässä. On siis tärkeää kääntää ajatukset nykyhetkeen ja niihin positiivisiin asioihin, joita tämä tilanne mahdollistaa.

Asioita tapahtuu todennäköisemmin silloin, kun uskot niiden tapahtumiseen. Mieti siis mahdollisuuksia enemmän kuin uhkia. Asioita tapahtuu todennäköisemmin silloin kuin teet niiden eteen jotain. Mieti siis mikä olisi hyödyllistä tekemistä. Joskus se voi olla vain olemista, mutta sadan prosentin varmuudella, se ei ole murehtimista.

On viisautta olla valmistautunut, että elämässä tapahtuu monenlaisia asioita. Onnellinen elämä kuin ei ole vain nautinnollisia hetkiä, vaan kykyä selviytyä hankalistakin jaksoista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että varaudut kaikkeen mahdolliseen vaan enemmän sitä, ettet oleta asioiden sujuvan aina juuri niin kuin olet suunnitellut.

Kuten aiemmin totesin, tee asioita järjen älä negatiivisten tunteiden siivittämänä. Keskity mahdollisuuksiin, joita sinulla tällä hetkellä on. Ota hyvä ryhti, sillä se säästää kehoasi. Vedä syvään henkeä, sillä se tuo happea aivoillesi. Hymyile mahdollisimman paljon, sillä se tuo sinulle paremman olon.

Share